تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف

دانلود تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف

تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف pdf

خلاصه تاریخ تحلیلی اسلام از اغاز تا واقعه طف

تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف
تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف

کاملترین و جامع ترین مجموعه شامل خلاصه نویسی دقیق، نکات مهم امتحانی ، نمونه سوالات امتحانی و جواب سوالات کتاب تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف

خلاصه نویسی کامل و دقیق کتاب تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف

نمونه سوالات امتحانی هر فصل

جواب سوالات امتحانی

بدون نیاز به مطالعه کتاب

مطابق با جدیدترین ویرایش کتاب

منبع: کتاب تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف نوشته محمد ابراهیم ورکیانی

این مجموعه با تلاش زیاد و بسیار دقیق اساتید دانش زا جهت استفاده تمام دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور تولید شده است.

خلاصه درسها و نکات مهم و سوالات به طور دقیق و کامل طراحی شده اند و با مرور آنها، دانشجویان عزیز از مطالعه کتاب بی نیاز شده و با صرف کمی وقت، نمره بسیار خوبی را در امتحان کسب می نمایند.

نسخه موبایل (اندروید)

درباره این کتاب:

این کتاب شامل سه بخش اصلی با عنوان‌های «بررسی اوضاع جغرافیایی و مردمی جزیره‌العرب پیش از اسلام تا بعثت»، «بعثت رسول اکرم(ص)، از بعثت تا رحلت» و «رحلت رسول خدا(ص) و حوادث دوران خلفا تا شهادت امام حسین(ع)» است.

بخش اول:

بخش اول کتاب با سه فصل از جمله «جزیره‌العرب از نظر اقلیمی، مردمی و مذهبی پیش از بعثت» به بررسی اوضاع شبه جزیره عربستان در زمان حیات پیامبر اسلام(ص) پرداخته، سرگذشت ایشان را از تولد تا آغاز بعثت بررسی و روایت می‌کند.

بخش دوم:

بخش دوم کتاب «تاریخ تحلیلی اسلام، از آغاز تا واقعه طف» به روایت تاریخ بعثت رسول خدا(ص) اختصاص دارد، این بخش شامل وقایع تاریخی این دوران، از هجرت رسول‌الله به یثرب تا فتح خیبر است و در نهایت، به ماجرای وفات پیامبر اسلام(ص) می‌پردازد.

بخش سوم:

در بخش سوم کتاب «تاریخ تحلیلی اسلام، از آغاز تا واقعه طف» اوضاع مسلمانان بعد از وفات پیامبر(ص) روایت شده است. این بخش همچنین به روایت اوضاع و وقایع مربوط به مساله خلافت پس از پیامبر اسلام(ص) اختصاص دارد و آنچه را در دوران خلافت سه خلیفه بعد از ایشان بر مسلمانان گذشت، تا زمان خلافت حضرت علی(ع) را روایت می‌کند. این بخش، تاریخ خلافت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را نیز در بر دارد و در نهایت به واقعه عاشورا ختم می‌شود.

قسمتی از مطالب کتاب:

مطالب مهمی که در فصل اول از بخش اول این کتاب به چشم می خورد عبارتند از:

بررسی اوضاع جغرافیایی و مردمی جزیره العرب پیش از اسلام تا بعثت

جزیره العرب از نظر اقلیمی ، مردمی و مذهبی پیش از اسلام

جزیره العرب یا شبه جزیره عربستان ؟
در خصوص جغرافیای حوادث تاریخ اسلام بسیاری از نویسندگان اصطلاح جزیره العرب و بسیاری شبه جزیره عربستان را به کار برده اند .

جزیره :

منطقه ای است که همه مرزهای آن با کشورهای مجاور ، از آب هایی مانند اقیانوس ، دریا و یا رودهای بزرگ تشکیل شده است .

شبه جزیره :

منطقه ای است که بیشترین مرزهای آن را آب فرا گرفته است .
کسانی که واژه جزیره را به کار برده اند مرادشان سرزمینی است که از ما قبل تاریخ متعلق به ملت عرب بوده و ساکنان آن به زبان عربی سخن گفته و بومیان اصلی این منطقه بوده اند .

کسانی که واژه شبه جزیره را برگزیده اند منظورشان منطقه ای است که به عنوان بخشی از جزیره العرب ، امروز با پسوند سعودی معرفی می گردد .

تفاوت این دو واژه:

تفاوت این دو واژه در مضاف الیه آنهاست .
عرب ملتی است که با زبان عربی سخن می گوید و عربستان جغرافیایی است که ساکنان آن را مردم عرب تشکیل داده اند .

پیشینه تمدن در جزیره العرب

ملت عرب بر خلاف پندار بسیاری از نویسندگان ، فاقد فرهنگ و تمدن پیشرفته نبوده ، چنانچه به اعتراف دانشمندانی چون قاضی اندلسی این مردم دارای تمدن کهن بوده اند .

حضرت علی (ع) در خطبه قاصعه از فرزندان اسماعیل و اسحاق یاد کرده ، آنها را دارای قدرتی جهانی می داند ، که بر اثر اختلاف و تفرقه مقهور دشمن گردیده و پس از دوران عزت به ذلت کشیده شده اند .
این خطبه شاهدی بر سابقه تمدن در عرب عدنانی است که به آن عرب مستعربه گویند درست در برابر عرب قحطانی ، که عرب عاربه بومیان اصلی جزیره العرب بوده اند . اینان به گواهی قرآن کریم و تورات دارای قدرتی درخشان در گذشته تاریخ عرب بوده اند .

نمودار تمدن عرب در قرآن

قرآن کریم از اقوامی قدرتمند به عنوان ساکنان جزیره العرب یاد کرده که مهم ترین آنها قوم عاد و ثمود بوده اند . پیامبر قوم عاد و ثمود به ترتیب حضرت هود و حضرت صالح بوده اند که مردم را به توحید خواندند ، ولی بیشتر آنان سر پیچیدند و به عذاب الهی گرفتار شدند .

آیات سوره فجر جامع ترین و گویا ترین آیاتی است که در مورد سرنوشت این دو قوم آمده است . خداوند در این سوره آثار معماری و شهر سازی آنان را بی نظیر خوانده است .

در روایات مذهبی قوم عاد سلسله پادشاهانی با عنوان شداد داشته اند که برای خود کاخی عظیم فراهم می آوردند که زمین آن از جواهرات مفروش بوده است .

قرآن کریم به کرات از اقوام متعددی که در جنوب جزیره العرب می زیسته اند یاد نموده و تمدن آنان را مانند تمدن مردم عرب شمال شگفت آورمعرفی نموده است .

سر گذشت این مردم در سوره نمل و سوره سبا آمده است . خداوند از پیشرفت تمدن عرب قحطانی ار نظر کشاورزی ، صنعت و سد سازی سخن گفته است . مردم این منطقه با ایجاد سد مارب تمامی اراضی قابل کشت را تا قله کوهها از باغ های پر از درختان میوه انباشته کرده بودند .
ولی به خاطر کفران نعمت سیل خروشان سد مارب را شکست و همه باغ ها نابود شدند.

آیات سوره نمل از برخورد حضرت سلیمان با ملکه سبا حکایت دارد . این جریان تاریخی اولا بیانگر وجود حکومت مردمی همراه با لیاقت محوری بوده و ثانیا هم حاکی از تمدن ملت عرب در بخش جنوبی این منطقه است و ثالثا نمودار تمدن عظم تری متعلق به بنی اسرائیل که در جزیره العرب شکل گرفت .

طبقات مردمی در جزیره العرب

مردم در جزیره العرب به دو گروه تقسیم می شوند :
۱-عرب بائده
۲-عرب باقیه

عرب بائده :

اقوامی از مردم عرب بوده اند که در گذشته دوردر این منطقه می زیسته اند بی آنکه در حال حاضر بقایایی از آنها وجود داشته باشد .عرب اصیل از عاد و ثمود و ..انقراض یافته و از عرب جز فرزندان عدنان و قحطان باقی نماند .

عرب باقیه :

مردمی هستند که در حال حاضر ساکنان جزیره العرب اند . اینان به دو گروه تقسیم می شوند :
۱-عرب قحطانی
۲-عرب عاربه

عرب عدنانی :

کسانی هستند که در اصل بومی این منطقه نبوده و از خارج از جزیره العرب به آنجا مهاجرت نموده و به تدریج زبان عربی را آموخته اند .معروف ترین این گروه عرب عدنانی فرزندان اسماعیل هستند که از سرزمین بابل یا کشورایران با این منطقه آمده اند .

عرب قحطانی :

مردمی هستند که بومی این منطقه اند که زبان عربی زبان اصلی آنان بوده و از قوم و ملتی آن را فرا نگرفته اند .

هر دو گروه قحطانی و عدنانی به دو گروه تقسیم می شوند :

۱-عرب بدوی
۲-عرب حضری

عرب بدوی :

کسانی اند که دارای وطن ثابت نبوده و به حکم ضرورت دامداری و جز آن در بخش های مختلف جزیره در حال کوچ بوده اند .

عرب حضری :

مردمی بوده اند که وطن ثابتی داشته و اساسا شهرنشین بوده اند .
عرب بدوی چون که به صورت عشایری می زیسته از نظر علم و فرهنگ در رتبه شهرنشینان نبوده اند و در برابر اسلام مقاومت بیشتری داشتند .
واژه اعراب در اصطلاح قرآن در مورد عرب بدوی و بیابانگرد به کار رفته است ، به همین دلیل منصب های مهم سیاسی را در اختیار آنان قرار نمی دادند .

ادیان و مذهب در جزیره العرب قبل از اسلام

برخی نویسندگان مردم عرب را بی فرهنگ می شمردند چرا که اساسا این مردم را بت پرست و یا به اصطلاح قرآن امی می دانستند .
واژه امی اصطلاحی است مخصوص یهودیان که درباره مردم غیر اسرائیلی به کار می بردند .

یهودیان مردم جهان را به دو دسته تقسیم می کردند :

۱-قوم بر گزیده خدا که اسرائیلیان هستند
۲-مردم غیر یهود که در اصطلاح آنان امی اند

پیامبر چون از فرزندان اسماعیل است و از فرزندان اسحاق و یعقوب نیست امی معرفی شده است .
جزیره العرب در پیش از اسلام مامن همه ادیان و مذاهب جهان بوده است .

آئین مردم در جزیره العرب:

با اینکه در جزیره العرب ادیان یهودی و مسیحی و شریعت ابراهیم (ع) از دیر باز پیروانی داشته و ملت عرب خود را پیرو شریعت ابراهیم (ع) می دانسته اما در آستانه ظهور اسلام بیشتر مردم بت پرست بوده و از جهان بینی شرک دفاع می نمودند.

فرهنگ و ادبیات عرب:

از جمله شواهدی که بر پیشینه فرهنگ و تمدن در جزیره العرب دلالت دارد زبان عربی است که از دیگر زبان ها کامل تر و غنی تر بوده و در حال حاضر نیز کامل ترین ادبیات را داراست . مردم عرب با مردم بسیاری مانند عبریان و سریانیان دارای حروف مشترک بودند ولی تنها مردم عرب توانستند شش حرف بر آن بیفزایند .

عوامل پیشرو بودن مردم عرب نسبت به اقوام دیگر در این منطقه :

۱-رشد ادبیات عرب
۲-پیشی گرفتن آن بر همه زبان ها
۳-ادبیات هم ریشه با زبان عربی

فضایل جامعه عرب قبل از اسلام :

۱-بردباری عقیدتی در جزیره العرب
۲-پایبندی به عهد و پیمان
۳-آزادگی و فرار از بردگی

رذایل و صفات منفی مردم عرب قبل از اسلام :

۱-تکبر و فرزند کشی به ویژه ننگ داشتن دختر
۲-افتخار و تفاخر به بزرگی جمجمه ها و استخوان های موجود در قبرها

عوامل روی آوردن عرب به فرزندکشی :

۱-نبود امنیت اجتماعی
۲-ضربه پذیر بودن زنان در جنگ های قبیلگی
۳-ترس اسارت و شکسته شدن حریم
۴-فقر مالی

ریشه فضایل در جامعه عرب :

این مردم قرن ها تحت تاثیر شریعت ابراهیم (ع) بوده و همواره خانه کعبه را به عنوان بیت الحرام و یادگار ابراهیم (ع) زیارت می کردند ، از این رو تعالیم آیین الهی در میان آنان رواج داشته است .

ریشه رذایل در جامعه عرب :

انحراف از شریعت ابراهیم (ع)در اثر اقتباس از ملل دیگر.
بت پرستی از دوران خزاعیان بر منطقه رواج یافته بود ، اولین رئیس خزاعه عمرو بن لحی با آوردن بتی به نام هبل ، بت پرستی را گسترش داد.و به تدریج مردم عرب بدان آلوده شدند .

ویژگی های نظام اسلام :

۱-به هیچ ملتی عقیده خود را تحمیل نکرده است .
۲-بر برتری جویی نژادی خط بطلان می کشد .
۳-درس خواندن را حق طبیعی همه انسان ها می داند .
۴-همگان را ازنظر افتخارات خانوادگی فرزند یک پدر و مادر و مساوی یکدیگر می داند .
۵-غیر مسلمانان در نظام اسلامی مانند مسلمانان مورد حمایت مالی قرار گرفته و از اموال عمومی به ویژه زکات سهمی مخصوص داشته اند .

و …..

دانلود رایگان خلاصه نویسی کامل کتاب تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف

نسخه موبایل(اندروید)

تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف

دانلود جزوه تاریخ تحلیلی اسلام

خلاصه تاریخ تحلیلی اسلام از آغاز تا واقعه طف

دانلود خلاصه تاریخ تحلیلی اسلام

Tagged : / / / /