جزوه اندیشه اسلامی 1

کتاب اندیشه اسلامی 1
جزوه اندیشه اسلامی 1

جزوه اندیشه اسلامی 1

جزوه اندیشه اسلامی 1

خلاصه بخش سوم کتاب

ادامه فصل سوم (قسمت 3)

حکمت الهی :

معانی حکمت :

حکمت به دو معنا به کار می رود :

۱-افعال فاعل در نهایت اتقان و استواری وکمال باشد و هیچ نقص و کاستی به فعل تو راه نیابد

دلایل معنای اول حکمت :

۱-مطاله نظم و اسرار خلقت

۲-تناسب اثر با موثر

۳-نبودن علتی بر نااستواری 

 ثمره پذیرش این معنا حکمت آن است که نظام هستی بهترین نظام یعنی نظام احسن است

معنای دوم حکمت :

قبیح و بیهوده نبودن فاعل است که صفت حکمت به این معنا یک صفت سلبی است

بنابراین معنای حکمت خدا هیچ گاه عمل بیهوده انجام نمی دهد و همه افعال خداغایتمند است

تفاوت غایتمندی فعل انسان با فعل خدا:

انسان عمل را برای غایتی انجام می دهد تا نقص خود را برطرف و خود را متصف به کمالی سازد

ولی خدا کمال محض و عاری از هر نقص و ناتوانی است و غایات افعال او رساندن مخلوقات به کمال مطلوب است

عدل الهی :

مقصود از عدل :

قراردادن هر چیز در جای مناسب خود

امام علی (ع) در معنای عدل می فرمایند : عدالت هر چیز را درجای خود می نشاند

پس خدابنابراین معنا در جهان تکوین و تشریع هر چیزو هر کس را در جای بایسته و شایسته خود قرار داده است

اقسام عدل الهی :

۱-عدل تکوینی

۲-عدل تشریعی

۳-عدل جزایی

عدل تکوینی :

معنای عدل در نظام تکوین یا جهان خلقت آن است که خدا در چنین نظامی به هر موجودی به اندازه شایستگی و قابلیت او نعمت داده است

عدل تشریعی :

بدین معنا است که تکالیفی که خدا به وسیله پیامبران بر مردم نازل کرده است بر پایه عدل و دادگری است

عدل جزایی :

به این معنا است که خدا در روز قیامت میان افراد به عدل داوری می کند وحق کسی را تباه نمی کند یعنی به افراد نیکوکار وبدکار  یکسان  نمی کند وپاداش هر کس را متناسب با اعمال او می دهد.

و….

دانلود رایگان خلاصه تمام بخش های کتاب

نسخه موبایل (اندروید)

Tagged :