دانلود اندیشه اسلامی ۲ غفارزاده عزیزی

دانلود رایگان کتاب اندیشه اسلامی 2 غفارزاده عزیزی

اندیشه اسلامی 2 غفارزاده pdf رایگان

اندیشه اسلامی 2 غفارزاده
اندیشه اسلامی ۲ غفارزاده
کاملترین و جامع ترین مجموعه شامل خلاصه نویسی دقیق، نکات مهم امتحانی ، نمونه سوالات امتحانی و جواب سوالات کتاب اندیشه اسلامی ۲ غفارزاده و عزیزی

دانلود اندیشه اسلامی ۲ غفارزاده عزیزی

خلاصه نویسی کامل و دقیق کتاب اندیشه اسلامی ۲ غفارزاده عزیزی

نمونه سوالات امتحانی هر فصل

جواب سوالات امتحانی

بدون نیاز به مطالعه کتاب

مطابق با جدیدترین ویرایش کتاب

منبع: کتاب اندیشه اسلامی ۲ دکتر علی غفارزاده و دکتر علی عزیزی – ویراست دوم

این مجموعه با تلاش زیاد و بسیار دقیق اساتید دانش زا جهت استفاده تمام دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور تولید شده است.

خلاصه درسها و نکات مهم و سوالات به طور دقیق و کامل طراحی شده اند و با مرور آنها، دانشجویان عزیز از مطالعه کتاب بی نیاز شده و با صرف کمی وقت، نمره بسیار خوبی را در امتحان کسب می نمایند.

نسخه موبایل(اندروید)

برخی نکات مهم بخش دوم این کتاب عبارتند از:

بخش دوم

امامت و مهدویت

حقیقت امامت

امام شناسی در مذهب اهل بیت و برای دانشمندان شیعه ، نقش روش شناختی در باورهای دینی دارد. یعنی فهم توحید  نبوت ، برآن استوار است و در اصطلاح روایات ، شناخت صحیح حجت خدا ، ضامن هدایت یافتگی است .

امام شاخص فهم راستین عقاید دینی است و تمایز بین فهم درست از فهم های نادرست به وسیله امام حاصل می شود .

تعریف امامت :

امام واژه عربی است به معنای پیشوا ، مقتدا و سرپرست

امام نزد عرب چیزی است که پیروی و اطاعت می شود.

در اصطلاح متکلمان امامت دارای عناصر زیر است :

۱-امام کسی است که پس از پیامبر (ص) بر مسند او می نشیند.

۲-ریاست عامه یعنی ولایت بر امت در امور دینی و دنیوی را بر امام در نظر گرفته اند .

۳-واجب الاطاعه : قید ولایت و سرپرستی وجوب اطاعت را به دنبال دارد و این وجوب صرفا مفهوم حقوقی ندارد بلکه مفهوم دینی داردو به معنی گناه بودن عدم اطاعت از اوست .

تعریف امامت در کل :

پیشوایی و ریاست عامه دینی بر امت مسلمان در امور دینی و دنیوی ، که به جانشینی پیامبر گرامی (ص) حافظ شریعت و تداوم بخش هدایت الهی است .

تفاوت تشیع و تسنن در تعریف امامت :

اختلاف نخست ، کلامی بودن امامت در نزد شیعه و فقهی بودن آن در نزد اهل سنت است .

اختلاف دوم : که در اصل ، فرع بر اختلاف اول می باشد این است که ، در نزد شیعه نصب امام ازافعال واجب خداست ولی در نظر اهل سنت از افعال واجب بندگان خدا و مسلمانان است .

پاسخ اهل سنت و تشیع به این پرسش :

پس از ختم نبوت و انقطاع وحی ، دو وظیفه رسول خدا (ص) ، تبیین وحی و ریاست و اداره امور امت اسلامی بر عهده چه کسی است ؟

پاسخ شیعه :

این مقام از آن کسی است که از سوی خدا تعیین می شود.

پاسخ اهل سنت :

امامت از مصالح همگانی است که به نظر خود امت وانهاده شده است ، هر کس را تعیین کنند ، او پیشوا خواهد بود .

تعیین امام :

امت چگونه امام واجب الطاعه را تعیین می کنند ؟
پاسخ اهل سنت :

گروه اول : امامت جز با حضور و موافقت صاحب نظران و معتمدان هر شهر تعیین نمی گردد .

گروه دوم : کمترین تعداد دخیل در گزینش امام را پنج تن از صاحب نظران می دانند .

گروه سوم : معتقدند امامت با رای سه تن حاصل می شود.

گروه چهارم : امامت با یک نفر هم تحقق می یابد.

گروه پنجم : معتقد است امامت با زور و قدرت حاصل می شود .

پاسخ شیعه :

اگر امام نقش پیامبر گونه داشته باشد و رسالت وی مانند رسالت پیامبران تلقی گردد ، راهی نمی ماند جز اینکه تعیین و انتصاب امام طبق نص دینی باشد که حاکی از انتصاب الهی است .

ضرورت امامت از دیدگاه عقل

چگونه میتوان وجوب و ضرورت فرستادن پیامبر از طرف خدا را کشف کرد ؟

پاسخ متکلمان :

دو راه پیشنهاد کرده اند ، راه لطف و راه حکمت

لطف در قرآن ، وصف فعل و علم خداست .

لطف در فعل ، به معنای به کار گرفتن دقت و ظرافت امور است .

لطف در علم ، به معنای آگاهی از دقایق و ظرایف امور است .

لطف در اصطلاح متکلمان :

لطف آن فعلی است که خداوند در مورد بندگانش انجام می دهد .

لطف بودن امامت :

یعنی نصب امام فعلی از افعال خداست که ضرورتش با تکیه بریکی از صفات او یعنی لطیف بودن استنباط می شود.

استدلال از راه حکمت :

یعنی امامت مجوز ختم نبوت است . خاتمیت اسلام یعنی ، همگانی و جاودانی بودن اسلام و تحریف ناپذیری آن.

و…..

دانلود رایگان خلاصه نویسی کامل کتاب اندیشه اسلامی ۲ غفارزاده

نسخه موبایل(اندروید)

بیشتر بدانید

دانلود رایگان اندیشه اسلامی 2 علی غفارزاده وحسین عزیزی

خرید کتاب اندیشه اسلامی 2 غفارزاده عزیزی

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 2 علی غفارزاده

دانلود اندیشه اسلامی ۲ غفارزاده عزیزی

Tagged : / / / / / / / /