دانلود کتاب اندیشه اسلامی ۱ سبحانی

اندیشه اسلامی ۱
اندیشه اسلامی ۱ جعفر سبحانی
دانلود رایگان pdf کتاب اندیشه اسلامی 1 ویراست دوم

دانلود کتاب اندیشه اسلامی ۱ سبحانی

کاملترین و جامع ترین مجموعه شامل خلاصه نویسی دقیق، نکات مهم امتحانی ، نمونه سوالات امتحانی و جواب سوالات کتاب اندیشه اسلامی ۱ سبحانی و رضایی

خلاصه نویسی کامل و دقیق کتاب اندیشه اسلامی ۱ جعفر سبحانی

نمونه سوالات امتحانی هر فصل

جواب سوالات امتحانی

بدون نیاز به مطالعه کتاب

مطابق با جدیدترین ویرایش کتاب

منبع : اندیشه اسلامی ۱ جعفر سبحانی و محمد محمد رضایی ویراست دوم

این مجموعه با تلاش زیاد و بسیار دقیق اساتید دانش زا جهت استفاده تمام دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور تولید شده است. خلاصه درسها و نکات مهم و سوالات به طور دقیق و کامل طراحی شده اند و با مرور آنها، دانشجویان عزیز از مطالعه کتاب بی نیاز شده و با صرف کمی وقت، نمره بسیار خوبی را در امتحان کسب می نمایند.

نسخه موبایل(اندروید)

خلاصه قسمتی از فصل دوم کتاب اندیشه اسلامی ۱

بخش دوم : وجود خدا

فصل اول

برهان فطرت بر وجود خدا

برخی ازفیلسوفان و متکلمان مسلمان وجود خدا را بدیهی و بی نیاز از دلیل و به تعبیری فطری می دانند.

در جهان غرب برخی متکلمان مانند پلانتینگا براین عقیده اند که وجود خدا بدیهی است و نیاز به استدلال و برهان ندارد.

سه برهان برای اثبات وجود خدا

۱-برهان فطرت

۲-برهان علۤی

۳-برهان نظم

برهان فطرت :

راه شناخت خدا بر دو نوع است :

۱-سیر در آفاق

۱-سیر در انفس

از راه سیر در آفاق :

انسان با مشاهده مخلوقات و تدبر در حدوث و امکان و نظم پدیده ها به وجود خدا و مدبری دانا و توانا پی می برد

از راه  سیر انفس :

انسان با تامل در خود در میابد که به خدا شناخت قلبی و بی واسطه دارد.

راه انفس راه فطرت است

معنای فطرت

ماده  (فطر) در اصل به معنای آغاز و شروع است به همین دلیل به معنای خلق هم به کار می رود

 (خلق ) به معنای ایجاد آن و شروع وجود و تحقق شیء است

فطرت نوعی آفرینش است

ویژگی های امور فطری :

۱-در همه افراد آن نوع یافت میشود

۲-همواره ثابت اند

۳-نیاز به تعلیم و تعلم ندارد

امور فطری بر دو دسته اند :

الف) شناخت های فطری بدون نیاز به آموزس

ب) میل ها و گرایش های فطری که مقتضای آفرینش هر فردی است

دلایل فطری بودن خدا :

۱-دلیل نقلی

۲-دلیل عقلی

راههای تذکر و یادآوری فطری :

۱-انسان ازهمه جا قطع امید کند به خدا روی آورد

۲-توجه به مخلوقات و نظم حاکم بر آنها که از آن به آیات و نشانه ها و مذکۤرات یاد می شود.

خلاصه کتاب اندیشه اسلامی 1 جعفر سبحانی رایگان

فصل دوم

برهان علی

برهان علی :

جهان معلول است و هر معلولی نیازمند علت است بنابراین جهان نیازمند علتی است که آن علت یا خدا است یا در نهایت به خدا میرسد.ازاین رو خدا وجود دارد

تعریف علت و معلول :

علت موجودی است که با وجود آن تحقق و وجود موجود دیگرضرورت پیدا میکند این علت را علت تام می گویند

علت ناقصه :

اگر علت به گونه ای باشد که برای تحقق معلول کافی نباشد علت ناقصه است.

معلول :

آن چیز که به علت وابسته است .

اقسام علت :

۱-علت فاعلی

۲-علت غایی

۳-علت صوری

۴-علت مادی

علت فاعلی :

آن است که معلول از آن پدید می آید و علت غایی انگیزه های فاعلی برای انجام کار است

علت مادی :

زمینه پیدایی معلول است و در ضمن آن باقی می ماند

علت صوری :

صورت و فعلیتی است که در ماده پدید می آید و منشا آثار جدیدی در آن می گردد

مانند : صورت نباتی

دو اصطلاح علت فاعلی :

۱-فاعل طبیعی :

در فیزیک و طبیعیات به کار می رود و منشا حرکت و دگرگونی اجسام و حالات است

۲-فاعل الهی :

در فلسفه و الهیات به کار می رود و منظور موجودی است که معلول را به وجود نمی آورد

پس هر علت فاعلی همان علت فاعلی الهی است

ضعف مرتبه وجودی آثار و نشانه هایی دارد از جمله :

۱-محدودیت زمانی و مکانی

۲-محدودیت آثار

۳-وابستگی به غیر

۴-تغییر پذیری و فنا پذیری

موجودی که تغییر می پذیرد بی گمان فقر وجودی دارد در نتیجه معلول است

دور تسلسل در علل ممنوع است

اگر این جهان علت خودش باشد اصطلاحا دور می گویند

دور:

یعنی علت وجودی موجود خود او باشد یعنی وجود موجود بر خود متوقف باشد

ولی جهان خود معلول است و محتاج  علتی خارج از خود که همان خدا است.

فصل سوم

برهان نظم

و …..

دانلود رایگان خلاصه نویسی کامل کتاب اندیشه اسلامی ۱ سبحانی

نسخه موبایل(اندروید)

Tagged : / / / / / / /